fbpx

01-03-21Mariska MouwenMeer democratisch onderwijs – de leerling voorop!

Pieker jij ook wel eens over een goede manier waarop jullie de leerlingen meer eigenaar van hun eigen leerproces kunnen maken? Vanaf welke leeftijd kun je van kinderen verwachten dat zij mee kunnen denken over hun toekomst en wat zij daarvoor NU nodig hebben? Waar laat je ze wel of (nog) niet over meebeslissen?

En wordt jullie onderwijs boeiender wanneer leerlingen meer betrokken worden bij te nemen beslissingen over onderwijsvernieuwing of onderwijsontwikkeling?

Mariska Mouwen heeft samen met haar zus Barbara vier jaar geleden de Democratische School Vivere opgericht in Rotterdam.

En met succes, de school groeit als kool. Begonnen met 6 leerlingen, zijn dat er in een paar jaar tijd al 75 geworden. Wat verklaart hun succes?

Er zijn nog niet zo veel democratische scholen in Nederland maar het worden er wel steeds meer. Is dit een trend? Of voorziet een verregaande democratische aanpak in de school in de tegenwoordige behoefte waarin mensen zich vooral gezien en gehoord willen voelen?

En hoe verschilt de aanpak van een democratische school met die van de “traditionele” school? Wat doen zij anders dat ervoor zorgt dat dat leerlingen meer betrokken zijn, intrinsiek gemotiveerd en vooral: meer plezier beleven aan hun schoolperiode. .

Laat je door het verhaal van Mariska inspireren hoe ook jij onderdelen van de democratische visie kunt integreren in je school. Uiteraard ook interessant wanneer je van plan bent niet zozeer je onderwijsconcept om te gooien maar een deel van je beleid hierop wilt aanscherpen.

www.viveredemocratischonderwijs.nl